Spiegelkarpers uitzetten in de Oude Rijn

Woensdag, 14 november 2018

Op zaterdag 17 november a.s. worden in de Oude Rijn te Woerden spiegelkarpers uitgezet door hengelsportvereniging De Rijnstreek.

Deze visuitzetting is een onderdeel van een groter project waarbij het gehele watersysteem van de Oude Rijn met zijwateren tussen De Meern en Bodegraven is betrokken. Ook in andere delen van de Oude Rijn bij Harmelen, Bodegraven en in de Grecht en de Wierickes worden spiegelkarpers uitgezet.
Dit zogenaamde spiegelkarperproject is opgezet in samenwerking met hengelsportvereniging GHV – Groene Hart en de hengelsportfederatie Sportvisserij MidWest Nederland.

Spiegelkarper is een kweekvariëteit van de gewone schubkarper (Cyprinus carpio). In plaats van een vol beschubd lichaam hebben spiegelkarpers hier en daar grote schubben verspreid over het lichaam. Dit geeft een uniek schubbenpatroon waardoor deze karpers individueel goed te herkennen zijn.

Spiegelkarper projecten zijn in de eerste plaats bedoeld om de karpervissers de mogelijkheid te bieden om op grotere karpers en/of bijzondere exemplaren te kunnen vissen. Mede als gevolg van een verouderend karperbestand, weinig tot geen aanwas en een geringe doorgroei van jonge karpers is van het oude karperbestand weinig meer over. Dit is mede een gevolg van een veranderende waterkwaliteit en een toename van roofvissen als snoek. Met een spiegelkarper project kan de hengelsportvereniging bovendien ook veel te weten komen over de groei en het (migratie)gedrag van vis.

[Terugvangst oktober 2018]                                                                                [Plankfoto uitzet 19-11-2017]

Hoe werkt zo’n project? De spiegelkarpers worden geleverd door viskwekerij Edko-Vis uit Rijpwetering. Deze spiegelkarpers hebben een prachtig gevarieerd schubbenpatroon zodat individuele herkenning goed mogelijk is. Met behulp van enthousiaste vrijwilligers van de vereniging worden de karpers - voordat ze worden uitgezet - eerst gemeten, gewogen en op de foto gezet.
Sportvissers die deze spiegelkarpers terug vangen, wordt gevraagd om een foto van de linkerkant van de karper te nemen en die met de vangstgegevens (datum, vangstlocatie, lengte en gewicht) te melden bij de hengelsportvereniging. Voor De Rijnstreek kan dit via de website www.hsvderijnstreek.nl van de vereniging.
Na aanmelding van hun vangst krijgt de sportvissers van de vereniging te horen waar en wanneer uw gevangen spiegelkarper voor het eerst is uitgezet, met welk gewicht en of de karper al eerder teruggevangen is!