Tiende internationaal terugmeldweekend 2022

Vrijdag, 23 september 2022

Karpervissers, Het internationaal terugmeldweekend gaat weer van start vanaf vanavond 23 september tot en met zondagavond 25 september 2022 organiseert de BVK, samen met verschillende Spiegelkarperprojecten (SKP’s) en de Matching Community alweer de tiende SKP-wedstrijd in open water.

Het beproefde wedstrijdrecept behoeft nauwelijks uitleg, maar voor de nieuwkomers:
Waar? Alle open wateren: denk aan kanalen, vaarten, rivieren en boezemsystemen in Nederland en België. Ook zijn er SKP’s die in het terugmeldweekend wedstrijden organiseren op afgesloten wateren. Informeer bij het SKP in de buurt. SKP’s die zelf een wedstrijd organiseren in dit weekend hanteren vaak inschrijfregels en hebben een eigen reglement en puntentelling. Om in aanmerking te komen voor de prijzen van de BVK en Matching Community hoef je je niet in te schrijven!
Wat? Alle gevangen spiegelkarpers tellen mee voor de puntentelling, maar een gematchte spiegelkarper telt extra mee in de puntentelling. (Gematchte) edelschubkarpers tellen mee als bonus bij gelijke stand.
Hoe? Mag je helemaal naar eigen inzicht bepalen. Houd, ook wat stekkeuze betreft, wel altijd rekening met je collega-karpervissers!
Claim geen stekken, maar ga ook niet bewust op de voorbereide stek van een ander zitten!
Waarom zou je meedoen? Omdat:
• Een wedstrijd zonder parcours je vrijheid geeft.
• Terugmeldingen/matches veel inzicht verschaffen in bijvoorbeeld verspreiding, groei en geschiktheid van uitzetkarpers.
• Uitzetprogramma’s daardoor op maat kunnen worden gemaakt.
• Er vaak leuke prijzen te winnen zijn bij deelnemende SKP’s.
• De felbegeerde BVK-trofee op het spel staat voor degene die in dat weekend in open water de meeste projectspiegels weet te vangen.
• Voor het SKP dat de BVK-juryprijs wint voor bijzondere matches gevangen in het wedstrijdweekend Viskwekerij Corten wederom 25 Tsjechische spiegelkarpers beschikbaar stelt, plus een korte rondleiding op de viskwekerij in Lommel.
Opgelet: We hebben als Matching Community intussen de beschikking over vele tienduizenden plankfoto’s van open water in Nederland en Vlaanderen. Dus waar in open(baar) water je ook een spiegelkarper vangt, altijd melden want ze tellen allemaal mee voor de prijzen van/via BVK en Matching Community!

Hét ITMW item voor 2022 is: een schaartje of tangetje
Het schaartje/tangetje dient op de voorgrond van een vangstfoto aanwezig te zijn. Dus bijvoorbeeld naast de spiegelkarper op de mat. Uiteraard uitkijken voor beschadigingen! Bij een man-visfoto hangend aan je jas of je pet of tussen je tanden geklemd.

Nog wat laatste tips en aanwijzingen:.
• Matfoto’s hebben als voordeel dat de plek onherkenbaar is!
• Zorg dat de gehele linkerflank (beide flanken mag ook) van de vis recht voor de camera is: dus niet naar voren of naar achteren gekanteld of schuin naar de camera!
• Eén goede foto (ook flitsfoto) per karper volstaat in beginsel, maar van (bijna) kale spiegels graag enkele detailfoto’s maken (bijv. schubbenkam onder de rugvin, staartwortel) en achter de hand houden.
• Mochten we de vis niet meteen kunnen matchen vragen we jou om die extra foto’s. Hou die detailfoto’s dus stand-by. Op detailfoto’s (van staartwortel en schubbenkam) hoeft het item niet te staan!
• Zet de karper, ook ’s nachts, zo snel mogelijk na de foto’s terug in het water!
• Vermeld wel het water, maar niet je stek.
• Gewicht en lengte geven een indicatie bij het matchen.
• Het is prettig als je ook de gevangen schubkarpers telt die je vangt en geef de verhouding door aan ons.
• Gefotografeerde en gematchte edelschubkarpers (hoog gebouwde schubkarpers) leveren een bonuspunt op. Bij gelijke stand geven bonuspunten de doorslag.
Denk eraan dat je foto’s zondagavond 25 september voor 24.00 uur bij ons binnen dienen te zijn. (Kan per SKP verschillen, let daar op!).

Stuur je inzendingen naar het desbetreffende SKP of per mail naar: webmaster@hsvderijnstreek.nl of stuur ze via de webapp van de Matching Community https://skp.karperbeheer.nl/spiegelkarper-melden/ . Je mag ze ook op de FB-pagina van de BVK (Karperbeheer) plaatsen. Wij zorgen dat je melding(en) bij het goede SKP terechtkomen of we gaan bij de Matching Community meteen zelf aan de slag.
Melden doe je voor de goede zaak en zeker in dit weekend ook voor jezelf, voor de leuke prijzen en natuurlijk voor de fel begeerde BVK wisseltrofee voor degene die komend weekend het meeste gematchte spiegelkarpers van open water weet te vangen!
Heel veel plezier en succes en blijf ze ook na dit weekend vangen en melden!

Let op! HSV De Rijnstreek telt ook karpers mee uit afgesloten wateren! Voor de individuele winnaar met  de meest gematchte spiegelkarpers, ligt er een leuke prijs klaar!