Verslag en fotos jubileumuitje Toms Creek

Woensdag, 8 mei 2019

Zaterdag 4 mei 2019 was het zover, het jubileumuitje van HSV De Rijnstreek naar Toms Creek in Lelystad!

Na maanden van voorbereiden, reserveringen, oproepen, inschrijvingen- en vervoer regelen, was DE dag aangebroken en……….. kwam de hagel met bakken uit de hemel….. Maar het kwam allemaal goed!

Zaterdagochtend 10:00 stond de touringcar van Pouw Vervoer keurig op ons te wachten bij station Woerden. Sommigen gingen met eigen vervoer, maar voor hen die dit wilden, was er een touringcar verzorgd, zodat in ieder geval het vervoer voor geen van de leden een belemmering kon zijn om mee te gaan. Tijdens het wachten op de laatste passagiers kwam zoals gezegd de eerste hagel met bakken uit de lucht vallen. Dat beloofde weinig goeds en de eerste grappen werden al gemaakt over sneeuwpoppen maken i.p.v. vissen. Maar dat was uiteindelijk niet nodig gelukkig. Stipt 10:30 vertrok de bus richting Toms Creek in Lelystad.

Rond 11:45 arriveerde de bus bij Toms Creek, waar enkele leden al eerder waren aangekomen, en werden wij welkom geheten door de eigenaar van Toms Creek, Tom Bremer. Voor iedereen was er een welkomstdrankje en een patatje geregeld zodat er niet met lege magen gevist hoefde te worden. Omstreeks 12:30 volgde een korte uitleg over welke vijvers voor onze leden waren gereserveerd en waar men materiaal kon lenen. Voer en aas in alle vormen en maten vonden eveneens gretig aftrek in de winkel van Toms Creek waarna de eersten zich ongeduldig richting de vijvers begaven.

Het duurde welgeteld 5 minuten voor de eerste deelnemer met een kromme hengel stond en de strijd met een flinke Steur aan ging. En het zou niet bij deze ene vis blijven. Ondertussen was het slechte weer bij vertrek al lang en breed vergeten, het zonnetje kwam er bij en ondanks een gure wind, bleef het droog en zowaar aangenaam vertoeven langs het water.

Gedurende de middag werden steeds meer vissen gevangen, grote tot hééééle grote steuren maar ook karpers, snoekbaarzen en meerval kwam kortstondig op de kant. Als aas was het variëren met haring, kaas, zalm en meer exotische soorten om te zien wat meneer Steur wilde hebben. Haring bleek lang favoriet maar ineens was het omschakelen naar zalm. Ondertussen ging het vangen onverminderd door met als record een deelnemer die maar liefst 3 kwartier (!) bezig was om een steur van bijna 1,50m op de mat te krijgen. Menig buurman vroeg zich af of hij niet het vijverzeil omhoog probeerde te takelen. Maar het bleek uiteindelijk een echt grote Steur te zijn.

Maar het allermooiste was toch wel om de diverse jeugdige leden te zien genieten. Voor de meesten was dit een eerste ervaring met vissen op dergelijke vijvers en het enthousiasme schalde dan ook over het water als die mannetjes weer met een hoepeltje kromme hengel stonden te drillen. Super om te zien!

Ook de organisatie liet zich van de beste kant zien. Langs het water werden werd men voorzien van een drankje, broodje en snack zodat men de hengels niet onbeheerd hoefde achter te laten op zoek naar een versnapering.

Rond 17:00 klonk dan het eindsignaal en was het tijd om op te ruimen, de geleende spullen in te leveren en de stand op te maken. Bij de cabin was het tijd voor een laatste hapje en drankje, voor de bus om 18:00 weer richting Woerden vertrok.

Het bestuur van HSV De Rijnstreek kijkt terug op een zeer geslaagde dag met bijna 60 enthousiaste leden. Afgaande op de geluiden die wij mochten horen, zijn wij er van overtuigd dat iedereen een fantastische dag heeft gehad.

Wat ons betreft voor herhaling vatbaar!

Met vriendelijke groeten,

Bestuur HSV De Rijnstreek