HSV De Rijnstreek kan weer vissen in recreatieplas Cattenbroek

Vrijdag, 16 november 2018

Hengelsportvereniging De Rijnstreek, Recreatieschap Stichtse Groenlanden en de gemeente Woerden hebben op donderdag een nieuw contract gesloten over het vissen in recreatieplas Cattenbroek.

Hierdoor kunnen de leden van de hengelsportvereniging de komende zes jaar weer hun sport beoefenen in de recreatieplas. Het oude contract was verlopen en kon niet zonder meer worden verlengd.

Recreatiegebied Cattenbroek staat op de nominatie om te worden overgedragen van de gemeente naar Recreatieschap De Stichtse Groenlanden. Omdat het recreatieschap andere voorwaarden hanteert dan de gemeente, kon het aflopende contract met de hengelsportvereniging niet ongewijzigd worden verlengd. Afgelopen tijd hebben de drie partijen samen afspraken gemaakt over de komende zes jaar. Als het gebied in die periode wordt overgedragen, gaan de regels gelden die het recreatieschap ook bij andere viswateren hanteert. Het recreatieschap is echter bereid om daar waar mogelijk aan te sluiten bij de bestaande praktijk van HSV De Rijnstreek.

“Fijn dat de vergunning geregeld is. Het is een uniek water dat hier in onze polders weinig voorkomt. Een aanwinst en uitdaging voor onze leden. De
samenwerking met het recreatieschap in deze geeft ons een goede basis voor de toekoms”, aldus voorzitter van HSV De Rijnstreek Cor van Tuijl.

Wethouder Arjan Noorthoek voegt daaraan toe:

“Ik ben blij dat het vissen in de recreatieplas nu weer goed is geregeld en het contract ook toekomstbestendig is. Dat is prettig voor de sportvissers, maar biedt ook de gemeente zekerheid. Beide hebben we belang bij een gezonde visstand en een goed visserijbeheer. Uit ervaring weten we dat dit bij HSV De Rijnstreek in goede handen is.”

Foto: Alex de Kuijper