Eindstand Witviscompetitie 2018

Maandag, 29 oktober 2018

Het zit er op! Op zaterdag 27 oktober is de laatste wedstrijd van de witviscompetitie 2018 gevist aan de Amstel en oh wat was het nog spannend!

Zoals afgelopen weken al uit de tussenstand viel op te maken gingen Martin en Steven met slechts één punt verschil in een nek aan nek race richting laatste wedstrijd. Maar die ene punt…..was dat wel eén punt? Niet helemaal want Martin had nog een afschrijver van 10 punten achter de hand, en ook Steven kon nog een slecht vorig resultaat afschrijven maar met minder punten…… Kortom: rekenstress!

In aanloop naar de wedstrijd viel afgelopen dagen al te merken dat de temperatuur een aardige stap terug aan het doen was, iets dat over het algemeen geen best nieuws is voor de vangsten. En dat bleek. Aangekomen bij de stekken was het nog droog, maar dat veranderde snel. Regen en wind wisselden elkaar af waarbij de temperatuur voelbaar fors daalde zodra het weer begon met regenen. Ook de wind kon geen kant kiezen en kwam afwisselend uit het noord-westen tot noord-oosten.

Helaas kwamen de verwachtingen omtrent de vangsten helemaal uit. De vis had er totaal geen zin in vandaag en slechts een paar vissen werden gevangen. Maar wie had wat gevangen? Een ding was inmiddels duidelijk: Steven moest boven Martin eindigen met meer dan 1 punt verschil. Niemand wist hoe het zat tot moment van wegen, waarbij de spanning werkelijk tot de allerlaatste weging bewaard bleef. Begonnen werd zoals altijd bij nr. 1 en de vangsten overstegen nauwelijks de kilo, waarbij Martin een voorlopige 2 punten noteerde met nog maar twee deelnemers te gaan….. Steven had iets meer en passeerde Martin met een 2 waarbij Martin naar 3 ging. Genoeg voor de eindoverwinning tenzij…… De laatste deelnemer waar werd gewogen was Ron Gerla welke het onmogelijke voor elkaar kreeg en zich met 1700 gram precies tussen Martin en Steven wist te plaatsen!

En nu? Na wat rekenwerk bleken Martin en Steven precies evenveel punten te hebben behaald, waarbij het totaalgewicht gevangen in de competitie de doorslag moet geven. Hiermee is Steven alsnog winnaar van de competitie geworden met een totaal aantal punten van 20 en een totaalgewicht van ruim 63 kilo. Martin pakt de zeer verdiende en zwaar bevochten tweede plaats met eveneens 20 punten en 57 kilo.

In de B-poule is het ook nog lang spannend geweest, maar uiteindelijk is het de “new kid in town” Sjaak van Voorden welke de eindoverwinning voor zich wist op te eisen! Sjaak zal volgend jaar de mannen in de A-poule het vuur aan de schenen mogen gaan leggen.

Het bewijs is gelukkig geleverd dat het nieuwe puntensysteem eerlijker en spannender is! Op naar volgend jaar!

De volledige uitslagen, promoties, degradaties en prijzen zullen worden bekend gemaakt tijdens het prijzenfestival op 15 december in Avicultura.

Hartelijke groeten,

Namens de wedstrijdcommissie,