HSV De Rijnstreek doet mee met de Nationale Hengeldag

Woensdag, 23 mei 2018

HSV “De Rijnstreek” te Woerden doet mee met de Nationale Hengeldag 2018. Deze wordt altijd gehouden op de laatste zaterdag in mei, dat is dit jaar op 26 mei a.s. Het evenement wordt gehouden in het Westdampark tussen 10.00 en 15.00 uur.

Hoewel je natuurlijk het hele jaar door kunt vissen en heel wat stoere hengelaars niet terugschrikken voor kou en regen, zijn het toch vooral de voorjaarszon, ontluikende natuur en toenemende activiteit van vis die de sportvisser naar de waterkant lokken. Om de opkomende lente- en viskriebels extra te stimuleren is daarom lang geleden al de Nationale Hengeldag in het leven geroepen. De Nationale Hengeldag wordt nationaal gepromoot door Sportvisserij Nederland.

Elke zichzelf respecterende sportvisser gaat die dag vissen met visvrienden en/of familie, in verenigingsverband of gewoon alleen. Nergens raak je immers beter de stress kwijt dan aan of op het water en met een hengel in de hand.
Die dag is ook een goede gelegenheid om de hengelsport te promoten en iedereen die dat wil eens zelf kennis te laten maken met het sportvissen. Vanuit onze vereniging HSV de Rijnstreek hebben we daarvoor een mooi programma in elkaar gezet.

Wat is er nou mooier dan dat kinderen/jongeren het waterleven leren kennen? De vaak mooie onderwater wereld van het viswatertje om de hoek. Daar proberen op een sportieve manier een vis te vangen! De sensatie van een ruisvoorn of een zeelt of misschien wel een karper te vangen. Maar ook om te leren hoe respectvol om te gaan met de gevangen vis zodat die na terugzetten verder kan leven.
Daar willen wij deze dag met een mooie praktijkvoorlichting op inzetten. Natuurlijk kunnen de jongeren ook zelf een hengeltje uitwerpen. Ook is er voorlichting over roofvissen zoals snoek, baars. En een karpervisser die demonstreert hoe hij te werk gaat en hoe hij voer zoals boilies maakt en voert.

Voor de kleinere kinderen is er uiteraard een springkussen dat in het teken van de dag staat.