Tussentijds verslag karpercompetitie

Een tussentijds verslag 6 september 2016
door Willem Jan van Tuijl

Op het moment van schrijven zijn we al 7 wedstrijddagen onderweg in onze karpercompetitie. Met nog 3 competitieronden te gaan beloofd het nog spannend te gaan worden, zeker de stand bovenin het klassement laat nog ongewis wie de karper-kampioenen van 2016 gaan worden. Al lijkt een voorsprong van 60kg behoorlijk veel, enkele grote vissen kunnen die voorsprong snel doen verdampen.
Begin april werd met een nog lage watertemperatuur weinig vis op de kant gebracht. Toch werden in ondiepe parkvijvers enkele vissen gewekt door de eerste zonnestralen van het jaar. In het Wijkpark molenvliet en de Zandgaten kwamen de eerste karpers boven water. Wat te verwachten was kwam uit, de vangsten op de diepere wateren in o.a. singels, Oude Rijn en Recreatieplas Waterrijk vielen tegen. Nou ja tegen? Er kwam geen enkele vis uit.
Ook begin mei was het erg wisselvallig, met de lente en het weer wilde het niet vlotten. Een paar dagen zonnig weer trok alle vis naar de paaigronden. Om met dezelfde vaart als dat het weer omsloeg het hazenpad te kiezen. Toch was het dat weekend al beduidend beter! Met 12 vissen waaronder een prachtige 15 kg vis voor onze jongste deelnemers een stuk beter als de eerste sessie.
Juni verliep vrijwel hetzelfde. In begin en einde van de maand werden zo’n 10 vissen per keer gevangen. Geen bijzondere vangsten al was het succesvolste water toch weer het parkwater in de wijk Snel en Polanen, waar het gros van de vangsten bestond uit kerngezonde jonge vissen die na de sterfte van 2010 door de Hsv zijn uitgezet om het bestand weer enigszins op het oude peil terug te brengen.

Met de zomer in aantocht begon juli niet goed. Slechts 6 vissen zagen de binnenkant van het net met als uitschieter de zandgaten waar er 5 uit komen. Met als absoluut dieptepunt de laatste dag van juli, met de helft aan deelnemers in het buitenland viel er weinig succes te verwachten. Met 2 vissen van 4 en 5kg was te begrijpen dat de animo laag lag.
Na afgelopen weekend blijkt dat we goed uit de zomerstop zijn gekomen, bij alle deelnemende koppels kwam vis op de kant. Met 10 vissen op 7 vissende teams was het resultaat keurig verdeeld.
De leukste vangsten of verrassingen tot nu toe? 1 vis werd tot nu toe al 2 keer gevangen. Op de eerste wedstrijddag een rijenkarper die de afgelopen wedstrijd weer werd gevangen. Was de eerste keer bodem aas succesvol, afgelopen week was een drijvende broodkorst genoeg. Van deze vis is ook een hele geschiedenis bekend.
Uitgezet op 23 okt. in het jaar 2001 op 1kg, vorig jaar ook al 2keer terug gevangen en dit jaar dus ook al weer de klos. Laten we het erop houden dat niet de slimste vis is. Een andere leuke bijvangst op de 1e wedstrijddag: op de zandplas werd een prachtige snoek van ruim 80cm gehaakt. Helaas voor de vanger geen stijging in het klassement.

Zwaarste karper Arthur/Toine 15 KG